Svensk under 2. verdenskrig

I marts 1939 solgte partsrederiet ”Frem” til skibsførerne Axel Olsson, Sven Olsson og Sören Nielsson, Skärhamn i Sverige. Ved salget blev navnet ændret til ”Vestvåg”.
De første år blev det til stykgodsfart i Østersøen og på Kattegat bl.a. med ture til Tyskland efter kul.
På en sådan tur til Kiel i august 1944 lå ”Vestvåg” i havnen under et voldsomt bombardement af byen. Besætningen skyndte sig i beskyttelsesrum, men et par skibsdrenge fra ”Veritas” af Harnösand, der lå ved siden af, regnede med at luftalarmen var falsk, som den så ofte tidligere havde været, så de blev på skibet. En lille tysk logger blev truffet af brandbomber og drev ned mod ”Veritas” og ”Vestvåg”, men det lykkedes de to drenge at holde den borte og at få smidt brandbomber, der faldt på dækket over bord. Begge skibe var reddet, men havde fået svære skader af trykbølger og granatsplinter.
På hjemturen, hvor begge skibe blev slæbt af et svensk dampskib, blev det storm og uvejr i farvandet mellem Gedser Rev og Fehmarn. Et lyn slog ned i mesanmasten på ”Vestvåg” og pulveriserede fløjknappen. Bugsering var umulig i det hårde vejr, så de eneste uskadte sejl, klyver og skonnertsejl, blev sat, og rejsen fortsattes på egen hånd til Trelleborg. Siden sejlede begge skibe til Gustafsons Varv i Landskrona for reparation.