30'erne

Blandt de nye ejere var skibsfører Hans Jørgen Christoffersen fra Ommel. Han blev også den nye skipper på ”Frem”.
De følgende år er ”Frem’s” sejladser ikke klarlagt i nær samme grad som perioden fra ’20 til ’29, men det vides dog, at det stadig var New Foundlandsfarten kombineret med lejlighedsvise tømmertransporter, der var hovedbeskæftigelsen også i disse år.
I 1932 blev der lagt motor i skibet. Det var en 111 HK Tuxham med 2 cylindre. De gamle marstalskippere sagde, at det kunne være meget godt med sådan en motor på de lange stræk ude på havet, men til havneanløb og på andre steder, hvor der skulle manøvreres meget foretrak de nu stadigvæk sejlene!
Et enkelt af årene, ’35, er rimeligt godt beskrevet for fragternes vedkommende:

  • St. Johns til Oporto med klipfisk, 21 dage
  • Lissabon til Mevagissey med salt, 16 dage
  • Mevigassey til Middlesbrough, 11 dage
  • Middlesbrough til København, 6 dage
  • København til Husavik, Island, 19 dage
  • Husavik til Gdteborg, 13 dage
  • Danzig til Thorshavn, 15 dage
  • Thorshavn til Middlesbrough, 6 dage
  • København til Inverness, 8 dage
  • Pernoviken, Finland til København, 12 dage

De sidste af nævnte rejser var alle med stykgods.
På vej fra skotsk havn til Middlesbrough den 1. december 1937 blev ”Frem” påsejlet af en engelsk trawler på bagbords side. Hele forskibet blev raseret, uden der skete skade under vandlinjen. Rejsen blev fortsat til bestemmelsesstedet, hvor skaden vurderedes til ca. 7000 kr.